joi, 2 aprilie 2009

" Cine nu are Biserica de mama , nu poate avea pe Dumnezeu de Tata "


Dupa Inaltarea Sa la cer , Mantuitorul nu ne-a parasit : “ Nu va voi lasa orfani – ne spune El – ci voi veni la voi ( ... ) . Eu voi ruga pe Tatal alt Mangaietor va va da voua , ca sa fie cu voi in veac “ ( Ioan 14;18-16) .
Si intr-adevar , in ziua Cincizecimii , El a trimis asupra Apostolilor Duhul Sfant in chip de limbi ca de foc , intemeind astfel in chip vazut Biserica sau comunitatea celor ce cred in El si se boteaza , implinind poruncile Lui . Ea fusese intemeiata tainic , duhovniceste si nevazut prin jertfa Sa de pe Cruce , conform Sf.Apostol Pavel : “ Ca sa pastoriti Biserica Lui Dumnezeu , pe Care a castigat-o cu scump sangele Sau “ ( Fapte 20,28 ) .
Deci , Biserica este Trupul Lui Hristos , iar noi toti si fiecare in parte suntem madularele acestui trup . Niciun madular nu poate exista in afara trupului , asa cum nici trupul nu poate exista fara madulare . De aceea noi suntem asa de stransi legati de Biserica , origanism teandric ( Theos = Dumnezeu , Andros = Uman ) , si de Capul ei care este Hristos .
In calitate de Cap al Bisericii , Hristos continua sa fie in Ea Arhiereul care se ofera pe Sine jertfa in continuare , Invatatorul care isi propaga invatatura despre Sine si despre mantuirea in Sine si Imparatul , conducatorul nostru spre mantuire .
Credem in Biserica pentru ca ne uneste cu Dumnezeu , pentru ca in ea se afla neincetat Iisus Hristos si Sfantul Duh si pentru ca ea nu greseste , fiind infailibila . Credem in ea si pentru frumusetea si inaltimea scopurilor pe care le urmareste : acela de a ne pregati spre mantuire si acela de a ne mijloci aceasta spre mantuire .
Viata Bisericii este , in intregime , o lupta pentru mantuire , cum ne marturiseste Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie : “ Luati Duh Sfant ! Carora veti ierta pacatele , le vor fi ierate si carora le veti tine , vor fi tinute “ , ne spune Mantuitorul ( Ioan 20,22-23 ) . Sfantul Ciprian sustine ca in afara de Biserica nu este Mantuire si ca cine nu are Biserica de mama nu poate avea pe Dumnezeu de tata .
Permanenta Bisericii este nu numai istorica , in lumea aceasta , ci trece in vesnicie . Biserica luptatoare , formata de cei de pe Pamant , lupta impotriva pacatului , sufera , infrunta raul si se afla pe drum , iar Biserica Biruitoare , formata din cei trecuti dincolo , a ajuns in patria ei , primind premiul luptei: “ cununele maririi “ . Cele doua biserici sunt legate prin legatura iubirii , care se arata printr-un neincetat schimb de bunuri duhovnicesti .
In Simbolul de Credinta rostim : “ Cred Intr-Unul Dumnezeu ( ... ) si intru Una Sfanta , Soborniceasca si Apostoleasca Biserica “ . Este Una pentru ca Unul este Dumnezeu , unul este capul ei , Hristos , unul este Duhul Sfant si unul este Harul Divin . Este Sfanta pentru ca Sfant este intemeietorul ei , Sfant este Duhul prezen si activ in ea , Sfant este darul Divin pe care il impartaseste oamenilor , Sfinte sunt mijloacele cu care lucreaza ( Sfintele Taine ) si Sfant este scopul pe care-l urmareste ( Mantuirea si Sfintirea oamenilor ) . Este Soborniceasca ( sau Universala ) pentru ca ea cuprinde toti credinciosii din toate timpurile si din toate locurile si Apostoleasca pentru ca ea a fost intemeiata de Iisus Hristos si apoi raspandita si organiza de Sfintii Apostoli . Acestia , dupa ce au primit Duhul Sfant , L-au impartasit mai departe , hirotonind episcopi , preoti si diaconi .
Intrarea crestinului in Biserica , adica in Corabia Mantuirii , se face prin taina Sfantului Botez , cand primeste daruri pentru intarirea si cresterea in viata cea noua iar mentinerea in corabie , la adapost de dusmania valurilor acestei vieti , se face prin alte doua Taine . Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie ( Sfanta Euharistie ) . Marturisindu-si pacatele cu credinta si cu pocainta , omul se elibereaza de patimi , iar imparatasindu-se cu Trupul si Sangele Mantuitorul dobandesc iertarea pacatelor , bogatie de daruri duhovnicesti si mostenirea Imparatiei Cerurilor .
Aflati in corabia mantuirii , alaturi de carmaciul ei care este Hristos si de semenii nostri , duhurile rele nu mai au putere asupra noastra si valurile ispitelor si ale incercarilor nu ne pot birui . Cei care se adapa din izvoarele Sfintele Taine ale Bisericii ( Taina Botezului , Taina Mirungerii , Taina Impartasaniei , Taina Nuntii , Taina Preotiei , Taina Spovedaniei , Taina Sfantului Maslu ) nu vor mai inseta nici in aceasta viata , nici in viata de veci . Sfintele Taine sunt astfel “ merindele “ pentru viata cea vesnica fara de care nu se poate mantui .
Biserica are in ea cele mai scumpe comori , pe care le poate “ gusta “ omul in scurta sa trecere pe acest Pamant . Ea ne daruieste Sfanta Liturghie , cea mai aleasa si mai inalta slujba prin care noi il cinstim , il slavim si ii multumim Lui Dumnezeu , in care ne impartasim cu Trupul si Sangele Mantuitorului si in care gasim , prin rugaciune si prin milostivirea Maicii Domnului si a Sfintilor , izbavirea de toate necazurile si incercarile .
Sfanta Liturghie , numita si Jertfa Euharistica a fost intemeiata de insusi Mantuitorul cand , la Cina cea de Taina , a luat painea si , binecuvantand-o , a frant-o si le-a dat-o ucenicilor zicand : “ Luati , mancati Acesta este Trupul meu ; Beti dintru acesta toti , ca Acesta este Sangele Meu , al Legii celei noi, care pentru pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor “ ( Matei 26,28 ) . Hristos se jertfeste vesnic prin Sfanta Euharistie si ne cere iubirea jertfelnica , Liturghia de dupa Liturghie .
Biserica este Lumina noastra , aprinsa din insusi Lumina lui Hristos . Este corabia in care oricine se va urca , avand har , credinta si fapte bune izvorate din credinta ( “ Credinta fara fapte moarta este “ ) , se va mantui .
Sa dam ascultare celor noua porunci Bisericesti , sa iubim virtutea , “ hrana sufletului “ nostru care ne inalta la cer ( “ Traind in virtute , suntem ai lui Dumnezeu “ ) si ne face placuti ai lui Dumnezeu si sa uram pacatul , ucigatorul sufletului nostru .
Sa meditam des la cuvintele Mantuitorului : “ Eu sunt Calea , Adevarul si Viata “ . Asta inseamna : Eu sunt Calea-Biserica , Adevarul-Ortodoxia si Viata-Raiul . Deci , prin Biserica se afla Adevarul cel Unul si apoi Viata cea vesnica care este Raiul ( Eden , Sanul lui Avraam ) .
“ Invredniceste-ne , Doamne , sa ramanem pururea in Sfanta Biserica Ta . Caci in ea stand , in cer ni se pare a sta “

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu